Het historische Tarragona (Spanje #22)

zaterdag, februari 18, 2017

Tarragona is een belangrijke stad voor de Romeinse geschiedenis. Overal zijn wel oudheden te vinden. Helaas liggen veel van deze ruïnes (ver) buiten de binnenstad. Ik moest ze daarom schrappen van het programma. Gelukkig bleven er nog genoeg bezienswaardigheden over om te bezoeken.

Het amfitheater kon ik bijvoorbeeld moeilijk overslaan. Ik was direct onder de indruk van het eeuwenoude bouwwerk en ik kocht daarom een toegangskaart. Gelijk kreeg ik de vraag of ik een dagkaart wilde aanschaffen om soortgelijke monumenten te bekijken. Op dat moment stond ik voor een moeilijke beslissing. Ik wilde daar best geld voor neer leggen, maar ik was bang dat ik vervolgens geen tijd meer zou hebben om de stad te verkennen. Geschiedenis kan me namelijk uren bezig houden. Met pijn in mijn hart wees ik het verzoek af. Ik vind het namelijk ook heel fijn om steden te ontdekken.




De ruïnes waren gelukkig goed zichtbaar van buitenaf (op een paar uitzonderingen na). Toch heb ik gemengde gevoelens over gehouden aan vandaag. Ik vraag me nog steeds af of ik wel de goede keuze heb gemaakt. Aan de andere kant leken de oudheden wel veel op elkaar (dat is natuurlijk niet zo verwonderlijk). Misschien moet ik het daarom toch van me afzetten.







Natuurlijk heb ik verder wel ontzettend genoten van deze stad. Wel vond ik dat er veel armoede te zien was. Ik werd ook met regelmaat aangesproken door zwervers. Eerlijk gezegd vond ik dat niet heel prettig. Ook heb ik me vandaag groen en geel geërgerd aan het openbaar vervoer. Vanochtend arriveerde ik met ruim drie kwartier vertraging op de plaats van bestemming. Daardoor kon ik minder lang in Tarragona doorbrengen dan ik eigenlijk gepland had. Op de terugweg ben ik per ongeluk de verkeerde trein ingestapt. De stoptrein zou na een bepaald aantal stations direct door rijden naar zijn eindbestemming (Barcelona). Dit stond nergens aangegeven. De verwarring is ontstaan doordat ik in een trein moest stappen met precies dezelfde bestemming. Beide treinen zouden rond hetzelfde tijdstip vertrekken. De conductrice heeft godzijdank een verklaring op mijn kaartje geschreven (met telefoonnummer). Daardoor kon ik zonder problemen terugreizen naar Vilanova i la Geltrú. Over tijdverlies gesproken.

Tijdens mijn treinreis naar Barcelona zag ik het weer in één klap omslaan. De strakblauwe lucht is blijkbaar niet overal vanzelfsprekend. Nu maar hopen dat het weer de komende dagen gaat verbeteren in Barcelona. De laatste twee dagen (van mijn reis) spendeer ik namelijk in deze miljoenenstad. 

You Might Also Like

2 reacties

  1. Oh wat balen van het OV en het weer, ik hoop dat het weer lekker zonnig wordt. De foto's zien er trouwens heel erg mooi uit. Liefs.x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van die zwervers die je constant aanklampen... zo triest. Dan wordt zo'n mooie plaats als deze meteen een pak minder mooi. Meteen ook met je neus op de feiten gedrukt worden als je zulke armoede ziet dan. Hopelijk is Barcelona goed meegevallen qua weer :)

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe