De geboorteplaats van Gaudí (Spanje #20)

donderdag, februari 16, 2017

Reus is een droomstad voor iedere geschiedenisliefhebber. Bezoekers kunnen bijvoorbeeld niet ontkomen aan de sprookjes-achtige gebouwen in de binnenstad. Elke straat is wel gekenmerkt door de invloeden uit de vorige eeuw. Natuurlijk staat Reus ook bekend als de geboorteplaats van Antoni Gaudí. Opmerkelijk genoeg heeft hij nooit projecten gerealiseerd in Reus. Dat heeft hij aan andere architecten over gelaten. 

Gisterenochtend moest ik een behoorlijke reis afleggen om Reus te bereiken. Natuurlijk ging dat niet vlekkeloos. Mijn trein had vertraging opgelopen en daardoor kwam ik behoorlijk in de problemen tijdens het overstappen. Met minder dan vijf minuten op de klok moest ik uitzoeken op welk spoor ik moest zijn. Uiteindelijk heb ik mensen achterna moeten rennen om duidelijkheid te krijgen. Ik heb me waarschijnlijk nog nooit zo ongemakkelijk gevoeld.

Ook kwam ik erachter dat de wegwijzers in Reus ontbreken. Op dat soort momenten ben ik altijd blij dat ik vooraf onderzoek doe naar mijn bestemming. Spoorzoekertje spelen in een onbekende stad is namelijk niets voor mij ;-). De onderstaande foto's heb ik gemaakt terwijl ik aan het struinen was door de winkelstraten. Uiteindelijk dwaalde ik behoorlijk af...








...En kwam ik in Parc de Sant Jordi terecht. In eerste instantie wilde ik er niet te veel aandacht aan besteden, omdat ik eigenlijk de bedoeling had om het nabij gelegen winkelcentrum te bezoeken. Toch heb ik even de moeite genomen om er door heen te lopen. Daar heb ik geen spijt van gehad! Het park was duidelijk geïnspireerd op het werk van Gaudí. Helaas zijn een hoop kleurrijke bouwwerken voorzien van opzichtige krabbels. 



Overigens heb ik ook nog een behoorlijke tijd rond gelopen in het Gaudí Centre. Ik hoef natuurlijk niet te vertellen wat er in dit museum te beleven is ;-). Het museum is uitgerust met de meest moderne vormen van technologie. Bijna overal zijn audiovisuele presentaties te bekijken over de grootmeester van de (Spaanse) architectuur. Helaas vond ik dit museum behoorlijk tegenvallen. Bij aankomst kreeg ik, zonder tekst of uitleg, een audiogids in mijn handen gedrukt. Op dit apparaat was geen knop te bekennen. Uiteindelijk bleek het te werken op sensoren. Niet heel praktisch. Soms kreeg ik informatie te horen over een compleet ander onderdeel. Dat kwam natuurlijk doordat ik heen en weer liep om objecten te bekijken. Zucht. 

Natuurlijk heb ik nog een rede om dit bericht langer te maken. Vandaag ben ik namelijk weer de natuur ingedoken met mijn camera (lees: mobiel). Bij deze dus nog een foto van de Spaanse bergen. 

You Might Also Like

0 reacties

Subscribe