Fijn vakantieland, maar verder...(Spanje #14)

maandag, februari 06, 2017

Inmiddels is het alweer twee weken geleden dat ik mijn entree maakte in de kattenopvang. De katten zijn ondertussen een stuk minder terughoudend en komen graag langs voor een kriebel en knuffel. Het wordt steeds minder moeilijk om ze van elkaar te onderscheiden. Alleen de zwarte katten weten me soms nog te verwarren. Overigens moet ik ook regelmatig lachen om al hun verschillende persoonlijkheden. Elke dag weten ze me namelijk wel te verrassen met hun bijzondere karaktereigenschappen. Cindi springt bijvoorbeeld (net zoals een hond) naar je hand om gekriebeld te worden. It never gets old!

Ondertussen begin ik ook steeds meer te leren over de Spaanse cultuur. De bevolking is onderling bijvoorbeeld heel sociaal. Het liefst zouden ze al hun werkzaamheden willen laten vallen om met elkaar te kwekken op een terras. Het is trouwens nog beter wanneer iedereen mee kan genieten van hun gesprek. De Spanjaarden hebben er namelijk geen problemen mee om luidruchtig te zijn. Ook is de bevolking liever lui dan moe. Ze maken zich echt nergens druk om. Mijn gastgezin vertelde me bijvoorbeeld dat er haast nooit protesten worden gehouden. Politieke besluiten worden door de samenleving direct geaccepteerd. Daardoor heeft het gemeentebestuur alles voor het zeggen. Wonderbaarlijk genoeg zijn de meeste politici zo corrupt als de pest. Heel soms worden de hoge snuiters opgepakt en achter slot en grendel gezet. Opmerkelijk genoeg heeft dat altijd gevolgen voor de bevolking. Jaren geleden was daar ook nog veel ophef over in Europa.

Ik liet me gisteren ook vertellen dat het moeilijk is om de juiste vergunningen te krijgen voor woningbouw. Veel bedrijven bouwen daarom op illegaal grondgebied. De meeste bewoners zijn daarvan niet op de hoogte en worden voorgelogen door andere partijen. Tot voor kort werden deze illegale woningen (zonder enige waarschuwing) met de grond gelijk gemaakt. Bewoners kwamen daardoor op straat te staan.

Soms lijkt het net alsof dit land tientallen jaren achter loopt op de rest van Europa. Stiekem ben ik heel erg blij met Nederland. Deze onmenselijke praktijken zouden bij ons nooit worden uitgevoerd. Gelukkig is Spanje dan wel weer een fijn vakantieland. Ik zou er alleen nooit willen wonen (mede omdat ik nog steeds niet kan wennen aan de tijdstippen van siësta). 

You Might Also Like

1 reacties

Subscribe