Geen zorgen voor de dag van morgen!

woensdag, juli 06, 2016


De bovenstaande foto heb ik niet zelf gemaakt.

Vaak is het midden in de nacht als de eerste zorgen mijn hoofd binnen dringen. Ze blijven vervolgens nog een eeuwigheid door mijn hoofd heen spoken als een vervelende en kwellende nachtmerrie. Wel duizend verschillende rampscenario's komen voorbij. Ik doe geen oog meer dicht en kom uren later gefrustreerd mijn bed uit. 

Laatst stroomde de laatste druppel over het bekende emmertje. Ik realiseerde me opeens dat ik mijn ergste vijand ben. Sindsdien ben ik bezig met het verbeteren van mijn leven. Ik probeer nu een paar stappen terug te zetten op de momenten dat ik me ergens naar over maak. Dat doe ik als volgt:

  • Relativeren
    Ik probeer altijd mijn gedachten te relativeren. Dat doe ik door te praten met mijn vrienden of familie. Zij leren mij om bepaalde situaties vanuit een ander perspectief te benaderen. Daardoor word ik vaak al een stuk rustiger. 
  • Hoofd leeg maken
    Mijn hoofd is negen van de tien keer een chaos. Het is dan ook niet zo vreemd dat ik me over van alles zorgen begin te maken. Ik heb namelijk geen overzicht meer. Daarom probeer ik tegenwoordig zoveel mogelijk overzicht te creëren. Dat doe ik met behulp van lijstjes, zodat ik dingen kan afstrepen als ik ze gedaan heb.
  • Loslaten
    Helaas kunnen we bepaalde situaties niet veranderen. Ik probeer dat te accepteren, omdat ik mezelf anders helemaal gek maak met zorgen. Sindsdien maak ik dus ook het beste van de situatie. Niet alleen probeer ik zoveel mogelijk te lachen, maar ook probeer ik de voordelen van de situatie in te zien.
  • Rustiger aan doen
    Het kan geen kwaad om eens een paar stappen terug te zetten. Daarmee kom je later weer een stuk verder vooruit! Ik bouw daarom altijd een aantal rust momenten in als ik me rot voel. Dat doe ik bijvoorbeeld door langer te slapen of door langer te douchen. Ik kan me daardoor al veel beter ontspannen. Ik zie minder troebel en ik durf de wereld weer aan.
  • Afleiding zoeken
    Ik probeer zoveel mogelijk afleiding te zoeken als ik me zorgen maak. Dat helpt mij namelijk enorm! Meestal duik ik even weg in een goed boek of kijk ik naar een aflevering van mijn favoriete serie. Doe vooral iets dat aansluit op jouw favoriete bezigheden. Ik voel me altijd een stuk beter na afloop.
Ik hoop dat ik jullie hiermee verder heb kunnen helpen! Hebben jullie tips om meer ontspannen door het leven te gaan?

You Might Also Like

6 reacties

  1. Ik kan ook zo'n piekeraar zijn als ik in bed lig, tegenwoordig gaat het al beter. Ik probeer altijd voor het slapen gaan niet met bepaalde dingen bezig te zijn maar lekker ontspannen naar bed te gaan na een warme douche.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat het alweer wat beter gaat. Ik vind dat ook heerlijk om even te doen...Kan daar soms echt enorm rustig van worden.

      Verwijderen
  2. Bij mij kun je er bijna de klok op gelijk zetten: ik ben echt een druktemaker. Ik pieker veel en maak me vaak veel zorgen; zeker nu ik niks meer om handen heb!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoveel herkenning! Dan begint elk klein dingetje al snel een grote zorg te worden. Gelukkig komt het (bijna) altijd wel op z'n pootjes terecht (al heeft het tijd nodig).

      Verwijderen
  3. Oeh, ik ben ook mijn ergste vijand op dat gebied. Zo'n stresskip dat ik kan zijn! Voornamelijk mezelf afleiden is wat helpt. Een boek lezen voor het slapengaan of dergelijke... Proberen in het verhaal te geraken en niet meer aan mijn eigen chaotische leven te denken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een fijne tip! Ik denk dat ik dit zeker eens uit ga proberen.

      Verwijderen

Subscribe