5x zenuwslopende tv-series

zaterdag, juli 16, 2016

Wat ben ik toch blij met de uitvinding van Netflix! Mijn liefde voor series is daardoor alleen maar verder aangewakkerd. Met de start van de zomervakantie lijkt het mij daarom een mooi moment om mijn favoriete series eens op een rijtje te zetten. Voor vandaag heb ik vijf series uitgekozen waarbij ik op het puntje van mijn stoel zat.


Sherlock
Ruim honderd jaar geleden verschenen de eerste boeken over privédetective Sherlock Holmes. De verhalen zijn nu nog steeds een ongekend succes. In deze verfilming lossen Sherlock Holmes en zijn partner John Watson, zoals gebruikelijk, de meest ingewikkelde moorden op. Toch is de setting wel anders dan het oorspronkelijke verhaal: deze serie speelt zich namelijk af in de tegenwoordige tijd.

Drie jaar geleden keek ik de eerste paar afleveringen van deze bloedstollende serie. Ik was vrijwel meteen verkocht. Sindsdien heb ik alle afleveringen minstens dertig keer gezien, waardoor ik alleen maar meer van deze serie ben gaan houden. De dialogen zijn scherp, intelligent en bijzonder grappig. Helaas komt deze serie niet zo vaak op de televisie, omdat acteurs Benedict Cumberbatch en Martin Freeman het ontzettend druk hebben met andere projecten. Meestal verschijnen er ook maar drie afleveringen per seizoen.


Luther
Agent John Luther (Idris Elba) heeft een scherp inzicht en kan zich daardoor makkelijk verplaatsen in de denkwijze van levensgevaarlijke criminelen. Met deze kwaliteiten probeert hij dan ook de grootste moordenaars achter slot en grendel te krijgen. Zijn eigenzinnige aanpak zorgt ervoor dat hij regelmatig in de problemen komt.

Luther is één van de meest spannende series die ik ooit heb gekeken. Er is ontzettend veel tijd en aandacht gestoken in de uitwerking van de afleveringen. Vooral de moordzaken zijn ontzettend gedetailleerd. Helaas is de keerzijde dat sommige personages erg oppervlakkig blijven. Het draait vooral om Luther. Na drie seizoenen stelt dit me soms een beetje teleur. Misschien wordt het beter in het vierde (en voor nu het laatste) seizoen, maar dat waag ik te betwijfelen.


Daredevil
Marvel bracht ruim een jaar geleden een nieuwe serie op de markt: Daredevil. In deze serie staat advocaat Matt Murdock centraal. Door een verschrikkelijk ongeluk is hij op jonge leeftijd zijn zicht verloren. Tevens zorgde deze gebeurtenis ervoor dat zijn zintuigen meer werden versterkt. Deze 'superkrachten' gebruikt hij om het kwaad te bestrijden.

Marvel producties hebben vrijwel altijd een warme ondertoon. Gelukkig is dat bij Daredevil absoluut niet het geval. Eindelijk wordt eens de keiharde realiteit neer gezet. De setting is niet alleen duister, maar ook grimmig en somber. Matt Murdock voert een harde strijd tegen criminaliteit en dat mag gezien worden. De afleveringen worden daarom ook regelmatig gevuld met heftige vechtpartijen. Soms moet ik daar even bij slikken, omdat het resulteert in behoorlijk bloederige beelden. Desondanks vind ik de choreografie prachtig (in tegenstelling tot soort gelijke series). Nog een groot pluspunt vind ik dat de 'krachten' van Matt Murdock niet breed worden uitgemeten.


Breaking Bad
Scheikundedocent Walter White is net vijftig jaar geworden als er longkanker bij hem wordt geconstateerd. Hij realiseert zich algauw dat hij zijn familie met niets achterlaat en besluit daarom zijn leven drastisch te veranderen. Algauw raakt hij in contact met ex-student en drugsdealer Jesse Pinkman. Samen besluiten ze het beruchte methamfetamine te produceren. Ondertussen moet Walter ervoor zorgen dat hij niet te veel opvalt bij zwager en agent Hank Schrader.

Ik had nooit verwacht dat Breaking Bad mij zou aanspreken. Bij het kijken van de eerste aflevering wilde ik op meerdere momenten afhaken. Ik ben toen met lichtelijke tegenzin verder gaan kijken. Ik hoopte erop dat het verhaal me toch zou gaan fascineren. Na een paar afleveringen was ik nog steeds niet verkocht. Uiteindelijk kwam de ommekeer en sindsdien zat ik aan mijn beeldscherm gekluisterd. Ik had er vooral problemen mee dat de afleveringen soms traag op gang komen. Daardoor lijken vijftig minuten een eeuwigheid te duren. Toch is dit alleen maar bevorderlijk voor het verhaal. Over deze serie kan ik lang door praten, maar eigenlijk moet je er gewoon naar kijken. Je mond zal meerdere keren open vallen van verbazing!


Dexter
Dexter Morgan, forensisch expert en seriemoordenaar, neemt graag het recht in eigen handen om criminelen uit de weg te ruimen. Hiermee probeert hij zijn moordlust zoveel mogelijk te beperken. Toch merkt Dexter dat het steeds moeilijker wordt om zijn geheime leventje verborgen te houden. Lukt het Dexter om iedereen een stap voor te blijven?

Na seizoen zeven ben ik nooit verder gaan kijken naar Dexter. Dat is misschien maar goed ook, want het laatste seizoen werd niet goed ontvangen. Toch kan het geen kwaad om de eerste paar seizoenen van Dexter te kijken. Het bijzonder gruwelijke verhaallijn wordt namelijk subliem uitgewerkt. Ik verbaas me daar nog steeds over.

Welke tv-series vinden jullie zenuwslopend spannend? 

You Might Also Like

6 reacties

  1. Breaking Bad en Dexter zijn inderdaad zenuwslopend! Van Sherlock heb ik nog maar één of twee afleveringen gezien, maar ik vond het wel een heel goede serie :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, in dat geval zou ik zeker nog eens een aflevering opzetten. Het wordt alleen maar beter!

      Verwijderen
  2. Nog een serieverslaafde hier, hihi
    Leuk artikel! De andere drie heb ik nog niet gezien, maar Sherlock en Dexter behoren wel tot mijn favorieten (:

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!

      Ja, bij mij ook! Ik vind het intro van Dexter ook helemaal het einde. Die zit zo goed in elkaar!

      Verwijderen
  3. Sherlock en Dexter zijn hier ook favoriet. Momenteel heb ik niet echt series die ik heel spannend vind, maar meer gewoon leuk om te zien :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat herken ik wel. Af en toe heb ik ook weleens behoefte aan meer 'luchtige' series :)

      Verwijderen

Subscribe