London is the place to be! (1)

vrijdag, augustus 12, 2016

Bijna drie weken geleden vertrok ik voor een vakantie naar Londen. Samen met mijn vrienden heb ik daar de straten onveilig gemaakt. Niet te letterlijk nemen natuurlijk, want we doen in werkelijkheid nog geen vlieg kwaad ;-)! Zelf heb ik me al vaker later betoveren door deze miljoenenstad, maar toch voelde het weer net alsof ik er voor de eerste keer rond liep. Bij deze deel ik daarom graag mijn ervaringen.

Maandag (25-07)

Het is nog vroeg in de ochtend als we vertrekken naar Rotterdam. Daar zullen we overstappen op de internationale trein naar ons zuidelijke buurland. Voor de verandering reizen we namelijk met de trein in plaats van het vliegtuig. Helaas duurt dat een stuk langer dan verwacht. Door vertragingen komen we pas na zes en een half uur aan op onze vakantiebestemming! Na aankomst reizen we direct naar het hotel om onze koffers achter te laten. Zo kunnen we later onbezonnen rondlopen in Camden Town.

Camden Town staat bekend als een behoorlijk alternatieve omgeving. De winkelpanden alleen al zijn een kunstwerk om naar te kijken. Keer op keer blijft deze excentrieke buurt me fascineren. Enige nadeel is dat het vaak te 'onveilig' is om een fotocamera tevoorschijn te toveren.

Na ons bezoek aan Camden Town vertrekken we naar het nabij gelegen Primrose Hill. Onderweg komen we een prachtige kerk tegen. Zo sprookjesachtig! De plek ziet er heel rustgevend uit door alle omliggende bomen, planten en bloemen. Pas na een paar minuten lopen we weer verder naar onze bestemming. Eenmaal aangekomen kijken we uit op de prachtige skyline van Londen. Ruim een half uur genieten we van dit adembenemende uitzicht. Helaas is het daarna toch echt tijd om terug te keren naar Camden Town, want we moeten op tijd zijn voor onze reservering bij Poppies Fish and Chips.

Om half acht (lokale tijd) reizen we met de Underground naar Abbey Road. Deze bestemming kunnen we alleen bereiken als we overstappen op Baker Street. Daar ben ik nog steeds blij mee, want daardoor heb ik de bovenstaande afbeelding (van Sherlock Holmes) eindelijk kunnen vast leggen. Stom genoeg ben deze afbeelding niet meer tegen gekomen tijdens een later bezoek aan Baker Street.

Niet veel later naderen we het legendarische Abbey Road. Abbey Road is wereldberoemd geworden door het gelijknamige album van The Beatles. Op de albumhoes is namelijk te zien hoe de vier muzikanten het zebrapad oversteken. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat fans precies hetzelfde doen als ze deze plek bezoeken. Including me! Ruim een halfuur later vertrekken we pas naar het hotel. Daar moeten we lachen om de kamer die we toegewezen krijgen. Recht tegenover de doorzichtige douchedeur hangt een spiegel. En dan hebben we het nog niet gehad over het ontbrekende slot op de toiletdeur. Gelukkig is de kamer verder heel knus en gezellig.

Dinsdag (26-07)

Dinsdag beginnen we met een bezoek aan Sky Garden. Deze overdekte tuin ligt op een hoogte van ruim honderdvijftig meter en is daarmee uniek in zijn soort. Bezoekers kunnen zowel binnen als buiten genieten van een prachtig uitzicht over de stad. Een gratis bezoek aan Sky Garden moet twee weken van te voren gereserveerd worden. Helaas kunnen we niet langer blijven dan een uur, omdat we ook graag een bezoek willen brengen aan het British Museum.

Geen enkel museum vind ik zo mooi als het British Museum. In dit museum komen de meest uiteenlopende culturen bij elkaar om historische pronkstukken te bekijken. Helaas is het museum erg groot en kunnen we daardoor niet elke afdeling bezoeken. Wij kiezen ervoor om rond te struinen op de begane grond en de derde verdieping. Hier zijn namelijk voorwerpen te zien uit de tijd van de Romeinen, de oude Grieken en de oude Egyptenaren. De laatst genoemde afdeling heb ik al een keer eerder bezocht. Gelukkig blijft het me altijd weer fascineren. Iets aan deze plek is heel duister en geheimzinnig.

In de namiddag reizen we verder naar Covent Garden. Deze omgeving zit vol met bijzondere winkels en restaurants. Vooral Apple Market is voor iedere toerist een aanrader. In twee markthallen worden hier dagelijks de meest unieke producten verkocht. Zo leuk! Pas een uur later naderen we het kleurrijke Neal's Yard. De bedoeling is dat we hier gaan avondeten bij één van de restaurants, maar na even twijfelen besluiten we toch verder te zoeken naar iets anders. We komen uiteindelijk terecht bij een overvol restaurant van Jamie Oliver. Wonderbaarlijk genoeg mogen we daar aanschuiven en genieten van een heerlijke maaltijd.

Het is al donker als we het restaurant verlaten. Samen met mijn vrienden loop ik via Leicester Square naar Piccadilly Circus. Hier zullen we op vrijdag terug komen om te gaan winkelen. Via Piccadilly Circus reizen we ook nog even naar de Big Ben. Altijd mooi om deze klok te zien! Hierna moeten we terug gaan naar het hotel, want de volgende dag moeten we vroeg opstaan.

Tot zover het eerste deel van mijn reisverslag. In de komende dagen zal (hopelijk) het tweede deel verschijnen. Zijn jullie al eens in Londen geweest?

You Might Also Like

19 reacties

1. Mooi verslag, je hebt een geweldige tijd in Londen gehad! Ik vond het British Museum ook heel indrukwekkend!

2. Londen staat op m'n TravelBucketList. Ik hoop er ooit eens naartoe te kunnen :)

3. Wat een gave dingen heb je bezocht, vooral de Sky Garden is echt prachtig! Ik wil ook eens naar Londen!

4. Wauw, wat super gaaf! De foto's zijn heel mooi geworden. En wat leuk, de oude Egyptenaren, dat vind ik zó interessant!

5. Zo mooi! Ik ben al regelmatig in Londen geweest maar die Sky Garden kende ik nog niet. Inderdaad heel uniek. Zo'n mooi uitzicht! Ga ik zeker onthouden voor een volgend bezoekje :)

6. Helaas ben ik nog nooit in Londen geweest, maar het is een stad die ik zeker nog eens wil bezoeken. Heel erg leuk om jouw foto's te zien!

7. Mooie foto's en wat heb je leuk dingen gedaan! Ik hoop binnenkort ook voor het eerst naar Londen toe te gaan! :)

8. Londen is zooo leuk! Je hebt veel leuke dingen bezocht en gedaan :D Covent Garden en Camden zijn m'n favorietjes daar!

9. OH OH OH. Wij waren er in 2011 en dan te bedenken dat ik er over een aantal weken weer sta<3 Ik kan niet wachten, ik heb mij hart verloren aan Londen.

10. Superleuke foto's! Ik ga voor enkele dagen naar Londen begin september dus dit is heel handig!

11. Oh, ik ben dol op Londen! En die Sherlock Holmes stationsafbeelding is ZO gaaf!

12. Mooie foto's! Londen is zo mooi, ik ben er al wel eens geweest, maar wil er stiekem nog veel vaker heen!

13. Wat een leuke post! Die tuin ziet er wel heel leuk uit.

14. Ik ben nog nooit in Londen geweest maar ik wil er heel graag eens naartoe, en door dit artikeltje alleen nog maar meer! Ik ben heel benieuwd naar het tweede deel. Mooie foto's!

15. Dank jullie wel voor jullie lieve reacties! Fijn om te lezen dat het verslag zo goed wordt ontvangen :)

16. Een reservering maken bij een chippie, dat vind ik wel erg schattig. Voor een eerste bezoek aan Londen heb je in ieder geval alle dingen gedaan (ik heb beide verslagen gelezen ;) ) die je 'gezien moet hebben'. Dan heb je een volgende keer ruim baan om het echte Londen te leren kennen.
    Ik moest ook eerst boven de dertig zijn voor ik het Paleis op de Dam, als amsterdamse, binnenging. Er zijn gewoon zaken die je eigenlijk alleen als toerist doet in grote steden.
    En oh. Ik mis costa coffee zo erg op dit moment.